Cysjwzq7i01nxofhlpe5

مقایسه دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس

6 دقیقه زمان مطالعه

قرار است باهم به مقایسه دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس بپردازیم تا افرادی که در انتخاب و استفاده از آنها مردد هستند، بتوانند دستکش مورد نیاز خود را انتخاب کنند. اما برای رسیدن به این موضوع باید بدانیم دستکش‌های نیتریل، وینیل و لاتکس چه هستند و کاربرد هریک از آنها چیست؟

در ادامه باید درباره ویژگی‌ها، مزایا و معایب هرکدام از آنها اطلاعات کسب کنیم تا بتوانیم به یک جمع‌بندی دقیق و انتخاب صحیح برسیم.

اگر فکر می‌کنید شماهم جز یکی از مخاطبین این مطلب هستید، حتما تاپایان متن همراه ما باشید.

معرفی دستکش لاتکس و تمام ویژگی‌های آن:

در ابتدا می‌خواهیم به معرفی دستکش لاتکس بپردازیم و بیشتر با آن آشنا شویم؛ پس در ادامه، مارا همراهی کنید.

تعریف دستکش لاتکس

دستکش‌های لاتکس درواقع دستکش‌های یکبارمصرفی هستند که بیشتر به منظور انجام معاینات پزشکی جهت جلوگیری از انتقال عفونت بیماری بین پزشک و بیمار، استفاده می‌گردند. این دستکش‌ها که از لاتکس ساخته شده‌، درکارهای خانگی و صنعتی نیز کاربرد دارند و در دو نوع استریل و غیراستریل به بازارها عرضه می‌شود. همچنین از سطح استاندارد AQL برای تعیین کیفیت آن استفاده می‌گردد که دارای سطح کیفی مناسبی است.

اما لاتکس چیست؟ لاتکس ماده ای شیری رنگ است که منشا اصلی آن درخت‌ hevea brasiliensis می‌باشد؛ همچنین لاتکس را مایعی قابل تجزیه نیز می‌توان دانست. در حقیقت لاتکس یک لاستیک طبیعی است که طیف وسیعی از محصولات مانند چکمه، انواع دستکش‌ها را به خود اختصاص داده است.

این نوع دستکش‌های دارای دو نوع پودری و غیرپودری هستند و از لحاظ تنوع رنگی نیز به سه دسته رنگ آبی با ضخامت کم، رنگ صورتی با ضخامت متوسط و رنگ سبز با ضخامت بالا اشاره کرد. پس می‌توان گفت این دستکش‌ها دارای ضخامت‌های متنوعی هستند.

ویژگی‌های دستکش لاتکس

باتوجه به تعریفی که داشتیم میتوان گفت مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع دستکش‌ها را فیت شدن در دست، حفظ سطح بالای حس لامسه، قابل استفاده در طولانی مدت بدون بروز هیچگونه مشکل در آن، دارای قیمت مناسب، محکم بودن درعین انعطاف‌پذیری، قابل تجزیه بودن در محیط زیست و مناسب بودن برای استفاده در محیط هایی با ریسک بالای عفونت دانست.

کاربردهای دستکش لاتکس

باتوجه به ضخامت‌های گوناگونی که برای دستکش‌های لاتکس وجود دارد کاربردهای آن به قرار زیر است:

  1. استفاده در معاینات پزشکی با دستکش‌های نازک لاتکس
  2. انجام کار با پاک‌کننده‌های قوی با دستکش‌های ضخیم‌تر لاتکس
  3. به کار بردن در آزمایشگاه‌های صنعتی
  4. استفاده در انواع کارگاه‌ها، رستوران‌ها، آرایشگاه‌ها و آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی
  5. استفاده هنگام کار با مواد شیمیایی مثل اسیدها
  6. استفاده بهیاران در مراکز سالمندان و پزشکی‌های قانونی
  7. قابل استفاده برای تعمیرات صنعتی، تعمیرات اتومیبیل و یا حتی نانوایی‌ها
  8. استفاده در فروشگا‌های پروتئینی جهت پاک کردن مرغ یا ماهی و همچنین مصارف خانگی هنگام آشپزی جهت رعایت بهداشت و جلوگیری از آلودگی‌های پوستی
  9. قابل استفاده به عنوان یک محافظ در زیر دستکش‌های پشمی یا نخی برای بهره بردن از خاصیت ضد آب آن

مزایای دستکش لاتکس

پس از مزایای این دستکش‌ها میتوان به مواردی چون تهیه‌شده از مواد طبیعی تجزیه‌پذیر و سازگار با محیط‌ زیست، بالا بردن حساسیت لمسی بخاطر ضخامت مناسب، کاربردی برای استفاده در کارها و همچنین استفاده‌های حساس مانند جراحی، مقاوم، منعطف، راحت، مناسب برای کار با مواد بیولوژیکی مبتنی بر آب، مقاوم در برابر آلودگی‌های محیطی بیمارستان و عوامل بیماری‌زای فرآورده‌های خونی اشاره کرد.

دستکش لاتکس کم پودر و بدون پودر در سایز های S,M,L – دیجی بنیان

معایب دستکش لاتکس

اما عمده مشکلاتی که در استفاده از این نوع دستکش‌ها وجود دارد، عبارت است از:

  • ایجاد محافظت کم در برابر عوامل شیمیایی و عدم مقاومت در برابر حلال‌های آلی
  • ایجاد حساسیت و واکنش‌های آلرژیک پوستی در افراد
  • تشدید حساسیت‌ها در انواع دستکش لاتکس پودری
  • مشکل بودن تشخیص پارگی و سوراخ شدن این نوع دستکش‌ها

معرفی دستکش وینیل و ویژگی‌های آن:

در ادامه موضوع مقایسه دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس، به معرفی دستکش وینیل می‌پردازیم و با ویژگی و کاربردهای آن آشنا می‌شویم اما قبل از آن بهتر دستکش وینیل را بشناسیم.

تعریف دستکش وینیل

یکی دیگر از دستکش‌های بهداشتی برای مصرف، دستکش وینیل است. البته انواع دستکش‌های وینیل باتوجه به ویژگی و کاربرد متفاوت هستند، اما چرا نام این دستکش‌ها وینیل است؟

زیرا آنها از ماده‌ای به نام پلی وینیل کلرات ساخته شده که نسبت ب مواد سایر دستکش‌ها از هزینه مقرون به‌صرفه‌تری برخوردار می‌باشد. این هم بدانید رنگ‌هایی که برای دستکش‌های وینیل وجود دارد آبی و مشکی است و از بزرگترین تولیدکنندگان این دستکش‌ها میتوان کارخانه‌هایی چون دستکش وینیل رز مریم، درین طب، وینو مدی ویل، رویال مد، وی مد و دستکش وینیل رتزی را نام برد. در ادامه می‌خواهیم بیشتر درباره دستکش‌های وینیل صحبت کنیم.

ویژگی‌های دستکش وینیل

مهم‌ترین ویژگی این دستکش‌ها نداشتن لاتکس، مقاوم در برابر پارگی یا سوراخ شدن، حفظ حس لامسه و قابلیت کشسانی بالا است.

از دیگر ویژگی این دستکش‌ها برای کسانی که مایل نیستند دستکش اندازه و فیت دستشان باشد، آزاد بودن آنها نسبت به دستکش لاتکس است و چون از ضخامت بیشتری نسبت به دیگر دستکش‌ها دارد، برای استفاده از  اسیدها، قلیاها و همچنین الکل‌ها مقاومت بالایی دارد.

پس همینجا میتوان گفت که مزیت‌هایی چون انعطاف‌پذیری و کشش خوب، داشتن مقاومت و قیمت مناسب و عدم حساسیت‌زایی، آن را به یک دستکش محبوب برای استفاده تبدیل کرده است.

کاربردهای استفاده از دستکش وینیل

  • استفاده در مصارف خانگی مانند تمیزکاری، نقاشی
  • قابل استفاده در آزمایشگا‌ها و خطوط مونتاژ
  • استفاده دندان‌پزشکان هنگام قالب‌گیری دندان‌ها به جای استفاده از دستکش لاتکس برای جلوگیری از سفت نشدن قالب بخار سولفار دستکش لاتکس
  • استفاده در معاینات یا اقدامات پزشکی
  • انتخابی محبوب برای صنایع غذایی و شرایطی با اولویت داشتن رعایت بهداشت بیشتر به جای دوام و محافظت بالا

معرفی دستکش نیتریل و ویژگی‌های آن:

نوبتی هم که باشد نوبت دستکش‌های نیتریل است که نوع دیگری از دستکش‌های بهداشتی برای مصرف هستند. با ما همراه باشید تا در ادامه بیشتر به توضیح کاربرد و ویژگی‌های آن بپردازیم.

در اوایل دهه 1990 با گزارش‌هایی مبنی بر حساسیت افراد نسبت به استفاده از دستکش، پژوهشگران به فکر جایگزین و وجود یک دستکش بهتر برای استفاده‌ در حوزه پزشکی با داشتن ویژگی‌های برتر افتادند و مواد اولیه گوناگونی را مورد آزمایش قرار دادند تا اینکه به اکریلونیتریل بوتادین رسیدند. در واقع نیتریل ماده ساخته شده از مونومرها می‌باشد که باعث شد تحول عظیمی در استفاده از دستکش‌ها شکل بگیرید؛ به عبارت علمی‌ تر، نیتریل نوعی کوپلیمر که از پیوند مولکول‌های مختلف ساخته می‌شود.

همچنین رنگ‌هایی که برای دستکش نیتریل در بازارهای ایران وجود دارد، عبارت است از:

  • آبی
  • مشکی
  • نارنجی
  • بنفش

ویژگی‌های دستکش نیتریل

و اما نوبت معرفی ویژگی‌های ارزشمند دستکش نیتریل می‌رسیم که به شرح زیر است:

  • مقاوم در برابر سوراخ شدن و همچنین مواد شیمیایی
  • ضد حساسیت
  • مناسب برای استفاده طولانی مدت
  • مناسب برای موقعیت‌هایی با احتمال خطر بالا مثل مواد عفونی

پس استفاده از دستکش‌های نیتریل مزیت‌هایی مانند بالا بودن مقاومت شیمیایی در استفاده از موادی مثل نفت، حلال‌ها و شوینده‌ها، بالا بودن مقاومت فیزیکی آنها در برابر نیروی کشسانی و سوراخ شدن، داشتن انعطاف‌پذیری بالا، استفاده از آنها در زمان طولانی و مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ مواد مضر یا میکروب‌ها را برای استفاده‌کنندگان خود به ارمغان آورده است.

کاربردهای دستکش نیتریل

پس به طور کلی از دستکش‌های نیتریل برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

این دستکش‌ها در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای پرسنل پزشکی، در آزمایشگا‌ها برای تکنسین‌ها، در خودروسازی برای کارگران و همچنین خانه‌دار ها و افرادی که عاشق باغبانی هستند، می‌توانند از این دستکش استفاده کنند.

پس می‌شود اینطور گفت که دستکش‏ های آبی رنگ نیتریل در پزشکی، دندانپزشکی، صنایع غذایی  و غیره، دستکش‌های مشکی رنگ برای صنایع شیمیایی، سالن‌های زیبایی، هتل‌ها، رستوران‌ها و نقاشی، دستکش‌های رنگ نارنجی و بنفش نیز در امور پزشکی و صنایع کاربرد دارند.

مقایسه دستکش های نیتریل، وینیل و لاتکس:

خب دوستان درباره دستکش‌ها صحبت کردیم وبه معرفی ویژگی و کاربردهای هریک پرداختیم؛ اما حالا نوبت به پاسخ این سوال می‌رسیم که در بین این دستکش‌ها کدام مورد انتخاب بهتری برای استفاده است؟

در حقیقت، دستکش‌های نیتریل بهترین انتخاب در تمامی کاربردها و حتی پزشکی را دارند که طبق گزارشات، دلایل زیر باعث انتخاب دستکش نیتریل از بین وینیل و لاتکس است:

  • این دستکش‌ها دارای درجه پزشکی بوده و نسبت به لاتکس، آلرژی افراد را کاهش می‌دهد چراکه ضد حساسیت و بدون ماده لاتکس است.
  • نسبت به دستکش‌های وینیل و لاتکس، ضخامت بیشتری دارد و همین امر باعث بالا رفتن مقاومت دستکش‌ها نیتریل می‌شود و در نتیجه آنها به آسانی سوراخ یا پاره نمی‌گردند.
  • بخاطر بالا بودن مقاومت، در استفاده از مواد شیمیایی بسیار مناسب هستند.
  • این دستکش‌ها نسبت به دو دستکش دیگر انعطاف‌پذیری و قابلیت کشسانی بالاتری دارند.
  • از طرفی طراحی نرم و قابل انعطاف، آن را به یک پوشش مناسب برای افراد تبدیل کرده و الگوی چسبناک آن به داشتن مهارت و چابکی دست کمک می‌کند.

پس اگر شما هم برای استفاده و مصارف خانگی خود نیاز به دستکش‌های یکبار مصرف را دارید، می‌توانید دستکش نیتریل و یا وینیل را انتخاب کنید. در پایان از شما می‌خواهیم تا نظرات، پیشنهادات و همچنین سوالات خود را در خصوص دستکش‌ها با ما درمیان بگذارید.

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید
سبد خرید
0 موارد محصول
فهرست