بلاگ

راهنمای انتخاب اتوکلاو

Aj780cf3p591evtngqbm 1

راهنمای انتخاب اتوکلاو

استریلیزاسیون فرآیند حذف میکروارگانیسم‌های موجود بر اجسام است تا از انتقال هرگونه عفونت جلوگیری شود. تجهیزات دندانپزشکی که با خون و محیط دهان بیماران در تماس هستند باید همواره استریل باشند ؛ ساده‌ترین روش جهت دستیابی به این مقصود استفاده از اتوکلاو کلاس B است.

مدل های اتوکلاو

انواع مختلفی از اتوکلاوها وجود دارد که با توجه به نوع ابزاری که استریل می‌کنند طبقه بندی می شوند. رایج ترین انواع اتوکلاو به شرح زیر است:

اتوکلاو کلاس N

اتوکلاو کلاس N ساده‌ترین نوع اتوکلاو است. در این مدل هوا با فشار بخار و با کمک جاذبه از محفظه خارج می‌شود به همین دلیل، برای اجسامی که در ساختار خود سوراخ یا لوله دارند توصیه نمی‌شود. همچنین این مدل نمی‌تواند وسایلی که در Bagهای مخصوص استریلیزاسیون قرار می‌گیرند را ضدعفونی کنند. مجموعا این مدل‌ها برای کلینیک دندانپزشکی توصیه نمی شوند.

اتوکلاو کلاس S

فرآیند استریلیزاسیون در این سری مشابه فرآیند کلاس N است منتهی این چرخه را سه بار تکرار می‌کند. این کلاس نیز ایرادات سری قبل را داراست و برای دندان‌پزشکی مناسب نمی‌باشد.

اتوکلاو کلاس B

این اتوکلاوها با استفاده از پمپ خلا و ایجاد فشار منفی هوای محفظه را خارج می‌سازند. این ویژگی سبب می‌شود ابزارهای متخلخل، پیچیده (مثل توربین و آنگل) و بافت‌های پارچه‌ای استریل شوند ؛ پس این اتوکلاوها برای کلینیک‌های دندان‌پزشکی مناسب هستند.

قبل از خرید , انتخاب اتوکلاو کلاس B به این نکات توجه کنید!

  • ظرفیت: اتوکلاوها با ظرفیت‌های مختلف از 8 تا 24 لیتر تولید می‌شوند. هرچه ظرفیت اتوکلاو بیشتر باشد، می‌توان ابزارهای بیشتری را در هر چرخه استریل کرد، اما انرژی بیشتری نیز در هر چرخه صرف می‌شود. قیمت اتوکلاو نیز متناسب با ظرفیت آن خواهد بود. بنابراین، ما باید ظرفیت اتوکلاو را با نیازهای خود تنظیم کنیم، زیرا خرید اتوکلاو با ظرفیت بسیار بیشتر از آنچه واقعاً نیاز است، منطقی نمی‌باشد. این امر منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ی خرید و استفاده‌ی روزانه‌ی ما می‌شود. علاوه بر این، اغلب داشتن دو اتوکلاو کوچک از یک بزرگ کاربردی‌تر است، زیرا به این ترتیب می‌توان دو چرخه استریلیزاسیون را همزمان پیش برد.
  • مدت زمان استریلیزاسیون: اتوکلاوهای چرخه سریع وجود دارد که باعث صرفه جویی در وقت در فرآیندهای اتوکلاو می‌شود، اگرچه قیمت معمولاً کمی بالاتری دارند.
  • گارانتی و خدمات پس از فروش: اکثریت قریب به اتفاق اتوکلاوها دارای یک تا دو سال گارانتی هستند و اگر برند اتوکلاو خدمات فنی خاص خود را نداشته باشد، مناسب‌ترین راهکار یافتن خدمات فنی معتبری است که بتواند چندین برند اتوکلاو را تعمیر کند. یکی دیگر از مزایای داشتن دو اتوکلاو در کلینیک دندانپزشکی این خواهد بود که اگر مجبور به تعمیر یکی از دو مورد باشیم، همیشه اتوکلاو دوم در دسترس ما است.
  • قیمت: قیمت اتوکلاو به طور معمول با خدمات پس از فروش آن ارتباط تنگاتنگی دارد. مارک‌های اروپایی یا آمریکایی معمولاً اتوکلاو با کیفیت بالا ارائه می دهند، در حالی که مارک‌های چینی یا کره‌ای اتوکلاوهای با کیفیتی را ارائه می دهند که ممکن است برای یک کلینیک کوچک دندانپزشکی کافی باشد و تفاوت چندانی با برندهای غربی نداشته باشند. ضعف اصلی این اتوکلاوهای ارزان قیمت این است که خدمات فنی و خدمات پس از فروش‌شان دارای مزایای کمتر و پیچیده‌تر خواهد بود.

البته باید توجه داشت این خدمات در هر صورت به طور مستقیم در ایران عرضه نخواهند شد و این امر بسیار به شرکت واردکننده یا تولیدکننده‌ی داخلی بستگی دارد. خرید از یک فروشنده‌ی معتبر می‌تواند خاطر شما را آسوده کند.

  • لوازم جانبی: برخی از اتوکلاوها لوازمی را در خود جای می‌دهند که در برخی موارد بسیار مفید خواهند بود. به عنوان نمونه اتوکلاوهایی وجود دارد که دارای چاپگر هستند ؛ این چاپگرها قابلیت ردگیری محصولات استریل شده را تسهیل می‌کنند.

از جمله برند های خوب اتوکلاو موجود در ایران میتوان به تکنوگاز , یوروندا , w&h اشاره نمود که از جمله تجهیزات وارداتی می باشند. و برند وصال گستر از جمله اتوکلاو های ساخت ایران دارای کیفیت و قیمت مناسب می باشد. شما می‌تواند از فروشگاه آکودنت اتوکلاوهایی مناسب کار خود، با شرایط سهل پرداختی و خدمات پس از فروش عالی تهیه بفرمایید. همچنین مشاورین ما می‌توانند شما را در این امر راهنمایی کنند. اگر کمکی از دست ما ساخته باشد، راهنمایی شما برای افتخار خواهد بود.