بلاگ

دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO

O4gl7pjxczkam6yt3n8q

شایع‌ترین عفونت ریشه موسوم به پریودنتیت آپیکال، در اثر تهاجم باکتری به عمق عاج و فضای کانال ریشه دندان ایجاد می‌شود. بنابراین، کسب موفقیت کوتاه‌مدت و یا بلندمدت در درمان ریشه بستگی به حذف میکروب‌ها از سیستم کانال ریشه و جلوگیری از عفونت مجدد از طریق نشت کرونال دارد. این روش تنها با استفاده از دستگاه‌های شستشوی مدرن نظیر دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO امکان‌پذیر است.

تمام درمان‌ها باید بر اساس تشخیص دقیق و پس از تصمیم‌گیری در مورد درمان و اطلاعات به بیمار صورت گیرد. درمان شامل آماده سازی حفره دسترسی، محل قرارگیری تمام کانال‌های ریشه، ابزار دقیق، شستشو و ضد عفونی، پر کردن ریشه و ترمیم تاج دندان می‌شود.

هدف دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO هنگام درمان چیست؟

اگرچه ابزارهای دقیق شستشو اغلب طوری طراحی می‌شوند که ریشه دندان را مورد هدف قرار دهند، اما مهم است که به یاد داشته باشید که دو هدف اصلی برای چنین ابزارهای وجود دارد:

  • ایجاد فرم و فضای مناسب که امکان آبرسانی و ضدعفونی موثر کانال را فراهم کند
  • قرار دادن پرکننده کافی در ریشه دندان

شستشوی ریشه دندان پیش از انجام روش‌های تهاجمی و غیرتهاجمی نقش اصلی را در از بین بردن میکروب‌ها از سیستم کانال ریشه ایفا می‌کند، در حالی که پرکردن ریشه در تلاش برای از بین بردن احتمال عفونت مجدد مهم است. ابزار دقیق، شستشو، مواد ضد عفونی کننده و پر کردن ریشه (سیلر) همگی به ضدعفونی و حذف میکروب‌ها از کانال ریشه آلوده کمک می‌کنند که در این اینجا شستشو به عنوان مهمترین عامل در نظر گرفته می‌شود. این همان جایی است که دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO با رساندن آب کافی  و محلول‌های ضدعفونی کننده به ریشه کانال ایفای نقش می‌کند.

اهمیت استفاده از دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO

اثر شستشوی مکانیکی، کاهش اصطکاک و کنترل دما، همگی از دلایل اساسی برای شستشوی ریشه کانال هستند. اما مهم‌ترین کارها انحلال بافت‌های آلی و معدنی و کشتن میکروب‌ها است.

پزشکان به خوبی تشخیص داده‌اند که هیچ یک از راه‌حل‌های شستشوی موجود در حال حاضر واقعاً بر همه این وظایف تسلط ندارند. البته، آن‌ها این ادعا را از بعد راحتی و اثربخشی مطرح کرده‌اند. بنابراین استفاده از حداقل دو راه حل برای تکمیل این وظایف ضروری است.

 

هیپوکلریت سدیم به دلیل اثر ضد باکتریایی قوی و توانایی حل کردن بقایای آلی (مانند بافت پالپ نکروز) محلول انتخابی در حین استفاده از ابزارهای شستشوی دقیق است. با این حال، هیپوکلریت نمی‌تواند لایه اسمیری را که روی دیواره‌های کانال در تماس با ابزارهای آماده‌سازی چرخشی تشکیل شده است، حذف کند.

حذف لایه اسمیر بخش مهمی از درمان است، زیرا حاوی میکروارگانیسم‌ها و آنتی ژن‌های میکروبی است که در مخلوط بی شکل عاج معدنی و آلی و بافت نکروزه پنهان شده‌اند. لایه اسمیر به طور سنتی توسط 17 درصد از محلول اتیلن دی آمین تترا استیک اسید (EDTA) حذف می‌شود و اسید سیتریک نیز برای این منظور استفاده می‌شود. دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO به طور دقیق قادر است تمامی محلول‌های مورد نیاز برای از بین بردن لایه اسمیر را به منطقه مربوطه هدایت کند.

نحوه عملکرد دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO

شستشوی هیپوکلریت توسط این دستگاه، ماده آلی را در لایه اسمیر حل کرده و EDTA ماده معدنی را حذف می‌کند و دیواره کانال تمیز با لوله‌های عاجی باز را به خوبی نمایانگر می‌کند. با این حال، EDTA فاقد اثر ضد باکتریایی است که هنگام برداشتن لایه اسمیر بسیار مطلوب است. مشاهدات اخیر از اثر هیپوکلریت بر عاج (ضعیف شدن، فرسایش) نشان دهنده احتیاط در مورد استفاده از هیپوکلریت به عنوان شستشوی نهایی پس از EDTA است.

QMix™ 2in1 یک شوینده کانال ریشه جدید است که بر اساس اثربخشی EDTA ساخته شده است که حداقل به اندازه 17٪ EDTA لایه اسمیر را حذف می‌کند و ثابت کرده است که یک عامل ضد میکروبی بسیار مؤثر است.

این باکتری پلانکتون (آزاد شناور) از جمله انتروکوک را در عرض چند ثانیه از بین می‌برد و تحقیقات نشان می‌دهد که به دلیل ترکیب منحصر به فرد مواد ضد باکتریایی و اثر هم افزایی ترکیبی آن‌ها قادر به نفوذ به بیوفیلم‌ها نیز می‌باشد. QMix™ 2in1 یک محلول پیش مخلوط، آماده برای استفاده، بی رنگ و بی بو است که فاقد آنتی بیوتیک می‌باشد. در شرایط آزمایشگاهی پس از استفاده از این محلول، شواهدی از رنگ‌پذیری دندان مشاهده نشده است.

فرمول اختصاصی بر اساس یک طراحی شیمیایی پیشرفته برای به حداقل رساندن هرگونه واکنش نامطلوب با سایر شوینده‌های کانال ریشه است. سازنده این محلول تا 90 ثانیه شستشوی مداوم را به عنوان شستشوی نهایی کانال ریشه قبل از پر کردن ریشه توصیه می‌کند.

توضیحات شرکت سازنده در خصوص دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO

دو شرکت BIOLASE و EdgeEndo بزرگترین سازنده لیزرهای دندانی در سطح جهان، در نشست سالانه انجمن آمریکایی اندودنتیست‌ها (AAE) که در 21 آوریل 2021 برگزار شد، اعلام کردند که در حال توسعه مشترک EdgePRO به عنوان نسل بعدی دستگاه‌های شستشو دهنده داخل کانال مجهز به لیزر هستند.

این دستگاه جدید برای ارائه راه حلی برای ریشه درمانی یا اندودنسی طراحی شده است که بیشتر از تکنیک‌های تمیز کردن و ضدعفونی فعلی خود مانند هیپوکلریت سدیم، اتیلن دی آمین تتراستیک اسید، کلرهگزیدین یا محلول‌های شستشوی 2 در 1 یا 3 در 1 استفاده می‌کند.

ویژگی‌های دستگاه شستشو دهنده داخل کانال EdgePRO

دستگاه شستشوی میکروسیالی با کمک لیزر EdgePRO به طور قابل توجهی دقت تمیز کردن و ضدعفونی ریشه کانال را تا 99 درصد بهبود می‌بخشد، و لایه اسمیر 5-9 و بیوفیلم‌های 10،11 را با استفاده از پیشرفته‌ترین فناوری صدای نور لیزر با محلول‌های شستشوی سنتی حذف می‌کند.

دکتر چارلز گودیس، بنیانگذار و مدیر عامل EdgeEndo، گفت: “ما چندین سال در حال تحقیق در مورد فناوری‌های پیشرفته شستشوی میکروسیال در بازار با تکنولوژی بسیار بالا بودیم و به این نتیجه رسیدیم که BIOLASE یک شریک تجاری ایده‌آل برای محصولات EdgeEndo خواهد بود.”

فناوری انحصاری Waterlase Er,Cr:YSGG از نظر بالینی در درمان ریشه در 20 سال گذشته ثابت شده است. این ادعا با انتشار بیش از 75 مقاله تحقیقاتی و استفاده از این فناوری توسط هزاران دندانپزشک در سراسر جهان برای افزایش نتایج بالینی تقویت شده است.

به گفته وی، همکاری با BIOLASE به ما امکان دسترسی به یک فناوری اندودنتیک خاص و کم تهاجمی را با فناوری نوک شلیک شعاعی اختصاصی و ثبت شده برای گنجاندن در محصول EdgePRO می‌دهد.

او در این زمینه خاطرنشان کرد: ما در مورد این همکاری هیجان‌زده هستیم و در کوتاه‌مدت مشتاقانه منتظر توسعه فناوری برای متخصصین ریشه کانال هستیم که پتانسیل بهبود تجربیات و نتایج بالینی بیمار را دارند.

سرسوزن شست و شو کانال دو خروجی

سخنان مدیرعمال شرکت BIOLASE در خصوص همکاری مشترک با EdgeEndo

جان بیور، رئیس و مدیر عامل BIOLASE افزود: “ما از تلاش‌هایی که تاکنون در زمینه طراحی و عملکرد EdgePRO به‌عنوان اولین محصول لیزر OEM انجام داده‌ایم بسیار خرسندیم. تقریباً 75 درصد از تمام متخصصان ریشه کانال به طور معمول از فایل‌های ریشه EdgeEndo، فرزها و بیوسرامیک‌های ریشه استفاده می‌کنند که دسترسی و ارتباط با اندودنتیست‌ها را فراهم می‌کند و به هدف ما برای تبدیل فناوری Waterlase به استاندارد مراقبت در درمان ریشه کمک می‌کند.

این موضوع به BIOLASE اجازه می‌دهد تا کانال‌های تجاری خود را علاوه بر حدود 200000 دندانپزشک عمومی روی سایر تخصص‌ها مانند پریودنتیکس و اطفال متمرکز کند. در ایالات متحده ما مشتاقانه منتظر یک رابطه طولانی و مفید با EdgeEndo هستیم.

حمایت از نیازهای اندودنتیست ها بخشی از تلاش مستمر BIOLASE برای کمک به بهبود تجربیات و نتایج بیمار است و در عین حال به ارائه‌دهندگان مزایای لیزرهای دندانی را آموزش می‌دهد.