بلاگ

آر وی جی یا فسفرپلیت؟

0tn6pge8jzlax1v74smf Sl 012420 27380 23 Converted 1024x1024

آر وی جی یا فسفرپلیت؟ با پیشرفت روز افزون علم دستگاه های جدید و با تکنولوژی بالاتری در حیطه رادیولوژی دندانپزشکی ساخته شده اند که از جمله آن ها میتوان به PSP و RVG ها اشاره نمود که طی دو دهه اخیر در دندانپزشکی وارد بازار شده اند با نگاهی به مزایا و معایب هر یک می‌توانیم انتخاب بهتری را داشته باشیم.

RVG OR PSP

RVG:

حسن اصلی و بهترین ویژگی آر وی جی ها را می‌توان در سرعت عمل بالای این محصول دانست که بلافاصله پس از اکسپوز تصویر تشکیل می‌شود و در صورت نیاز، می‌شود خیلی راحت شرایط اکسپوز و تشکیل تصویر رو به صورت لحظه ‌ای تکرار کرد. قیمت این دستگاه نسبت به فسفر پلیت بسیار کمتر می‌باشد.اما در مورد معایب آر وی جی می‌شود به وجود سیم، سخت و ریجید بودن آر وی جی اشاره کرد که نیاز به آموزش و نگهداری بیشتری نسبت به فسفر پلیت‌ها دارند. در برخی موارد مخصوصا در هنگام عکس برداری از دندان های خلفی بخاطر ریجید بودن و ضخیم بودن سنسور آر وی جی باعث ایجاد رفلکس گگ در بیمار میشود و در برخی موارد (طی بررسی ها حدودا 10 الی 15 درصد از موارد) دندانپزشک میبایست سنسور را خودش یا توسط دستیارش نگهدارد تا بتواند اکسپوز انجام دهد و عکس از ناحیه مناسب تهیه کند.

  • آر وی جی ها نیاز به نگهداری دارند یعنی سیم این محصول نباید به صورتی قرار بگیرد که به پا یا زیر سایر وسایل مرکز برود.
  • آر وی جی ها تک عدد هستند و در صورت بروز خرابی ها هزینه برتر از سیستم های فسفرپلیت هستند.
  • آر وی جی ها با وجود داشتن لایه ضربه گیر درصورت افتادن به زمین احتمال شکستگی و خراب شدن سنسور نیز وجود دارد.
  • گزارشاتی مبنی بر اینکه طی سال ها (بیش از 3 سال) کمی از کیفیت سنسور کاسته شده است نیز وجود دارد که البته هنوز تایید رسمی نشده است.

فسفرپلیت :

حسن اصلی سیستم فسفرپلیت نقطه مقابل آر وی جی می‌باشد؛ یعنی انعطاف و همان شرایط فیلم را می‎توانید داشته باشید و به لحاظ پوزیشنینگ نیازی به آموزش زیاد ندارید و به راحتی می‌توان از آن استفاده کرد و هم‌چنین بیمار حس بهتری نسبت به استفاده از آن دارد و مشکلات ضخامت و افتادن و آسیب دیدن که در آر وی جی وجود دارد، در این دستگاه وجود ندارد. از جمله مزیت‌های دیگر آن فضای موثر یا سطحی است که در گرافی‌ها مورد اکسپوژر قرار می‌گیرد و تصویر در آن تشکیل می‎شود است که از آر وی جی ها بزرگ‌تر می‌باشد. پس از خرید فسفر پلیت براساس مارک آن به شما 3 الی 4 سایز مختلف گرافی داده می‌شود که هرکدام از آن‌ها براساس کیفیت برند بین 3 هزار الی 5 هزار اکسپوز را تحمل و با کیفیت بالا تحویل شما می‌دهند؛ یعنی به عبارتی با هر گرافی به صورت میانگین می‌توانید 4 هزار عکس رادیوگرافی تهیه نمایید. از جمله برند های معروف فسفر پلیت ها میتوان به کداک , دوردنتال و اکتیون نام برد

معایب
فسفرپلیت نسبت به RVG زمان بیشتری برای تشکیل تصویر نیاز است؛ زیرا بایستی پلیت از دهان بیمار خارج، کاور پلیت جدا و پلیت اسکن شود؛ البته این کمی زمان از شما خواهد گرفت. ولی به صورت کلی تهیه گرافی از حالت عادی (سنتی) سریع‌تر می‌باشد. در صورتی که بیمار شما هنگام تصویربرداری از روی یونیت بلند نمی‌شود و خود پزشک اقدام به پوزیشنیگ و تصویربرداری می‌کند، قطعاً از حسن اصلی آر وی جی که سرعت عملش هست می‌توانید به نحو احسن استفاده کنید، پس خرید آر وی جی انتخاب بهتری می‌تواند برای شما باشد. اما اگر بیمار شما از روی یونیت بلند شد و به اتاق رادیوگرافی مراجعه می‌کند، برای تصویر برداری ما زمان را از دست دادیم و فقط سختی‌های سیستم آر وی جی را بایستی تحمل کنیم؛ پس فسفرپلیت در آن صورت می‌تواند انتخاب بهتری باشد. در مجموع و جدای بحث هزینه و این که کدام محصول رو دوست داریم، بیشتر برای مطب‌های شخصی که کمتر کار اندو و تهیه گرافی انجام میدهند آر وی جی و برای کلینیک‌ها مطب‌های دندانپزشکی با لود کاری بالا سیستم فسفرپلیت توصیه می‌شود.