بلاگ

راهنمای انتخاب و خرید لوپ دندانپزشکی

Hfkxivnjbmt6p09uzce8 Untitled 1

[vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text css=”%7B%22default%22%3A%7B%22font-size%22%3A%2216px%22%7D%7D” el_class=”yekan”]

راهنمای انتخاب و خرید لوپ دندانپزشکی

آیا می‌خواهید واضح‌تر ببینید، از کمردرد اجتناب کنید و دقیق‌ترین تشخیص را به بیمار ارائه دهید؟ وقت آن است که با لوپ‌های دندانپزشکی آشنا شوید!

چند نکته:

بزرگ‌نمایی: برای اکثر کارهای دندان‌پزشکی مانند جرم‌گیری، درمان‌های ترمیمی، فلپ زدن یا ایمپلنتولوژی بزرگ‌نمایی 5/2 برابر تا 5/3 برابر مناسب است. برای درمان‌های دقیق‌تر مانند درمان ریشه یا روکش و بریج (به دلیل اهمیت تراش دقیق finish line) لوپ‌هایی با بزرگ‌نمایی 5/3 تا 6 برابر کاربردی‌اند. اساسا بزرگ‌نمایی‌های بالا برای کارهای لابراتوآری (مانند wax up دقیق) کاربرد دارند پس به طور خلاصه می‌توان گفت لوپی با بزرگ‌نمایی 5/3 برابر می‌تواند اکثر نیازها را مرتفع کند.

عمق میدان (depth of field): عمق میدان ناحیه‌ای است که تمام عناصر موجود در آن، در تصویر واضح باشند. هرچه عمق میدان بیشتر باشد، ناحیه واضح در جلو و پشت نقطه کانونی بیشتر است. در عکسی که عمق میدان آن کم است، ممکن است ناحیه پشت نقطه فوکوس لوپ، محو شود.

عمق میدان وسیع مهم است زیرا خستگی را کاهش می‌دهد و به شما در حفظ وضعیت مطلوب کمک می‌کند. به این دلیل که می‌توانید محدوده‌ی بیشتری را بدون نیاز به تغییر موقعیت یا تنظیم وضعیت خود مشاهده کنید.

میدان دید: منظور از میدان دید، ناحیه‌ای است که از طریق لوپ‌ها قابل مشاهده است (برای مثال یک دندان یا کل کوادرانت). بزرگ‌نمایی مستقیماً با میدان دید ارتباط دارد. لوپ‌ها با بزرگ‌نمایی بالا جزئیات بیشتری را نشان‌ می‌دهند اما از میدان دید کوچکتری سود می‌برند. در مقابل، لوپ‌هایی با بزرگ‌نمایی کمتر از میدان دید وسیع‌تری با جزئیات کمتر بهره می‌برند.بسیاری از کسانی که به تازگی با لوپ‌ها کار می‌کنند، بزرگ‌نمایی کمتری را انتخاب می‌نمایند، زیرا کار با یک میدان دید وسیع‌تر در ابتدا آسان‌تر خواهد بود. برعکس، کسانی که تجربه‌ی بیشتری دارند، ممکن است بزرگ‌نمایی بیشتری را انتخاب کنند.

نور: یک حفره‌ی دهان روشن نه تنها به تشخیص و درمان کمک می‌کند، بلکه هرگونه فشار احتمالی چشم را نیز کاهش می‌دهد. بیشتر چراغ‌های لوپ در پل فریم و در بین دو چشم قرار می‌گیرند و دارای چندین نقطه تنظیم برای راحتی کاربر هستند. معمولاً سیمی وجود دارد که به باتری وصل شده ؛ و یا در برخی موارد ممکن است در قاب قرار گیرند که ممکن است وزن لوپ‌ها را افزایش دهد. یکی دیگر از مواردی که در خصوص چراغ لوپ‌ اهمیت دارد رنگ نور چراغ است ؛ بهتر است که این رنگ نور تا حد ممکن به رنگ نور طبیعی روز نزدیک باشد تا بتوان رنگ واقعی دندان‌ها را بهتر تشخیص داد. در نهایت باید اطمینان حاصل شود که باتری محصول طول عمر بالایی داشته باشد.

وزن: در یک روز کاری که به طور میانگین بین 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد و احتمالاً لوپ دندان‌پزشکی در اکثر این ساعات استفاده می‌شوند، وزن لوپ تبدیل به یک موضوع مهم تبدیل خواهد شد. لوپ‌های سنگین نه تنها حجیم هستند بلکه می‌توانند باعث ایجاد ناراحتی در بینی شوند که منجر به درد و حتی سردرد می‌شود. به همین دلیل، در لوپ‌ها اغلب از مواد سبک استفاده می‌شود. با این حال، این بدان معنا نیست که هنگام انتخاب ست خود نباید به وزن لوپ‌های خود توجه داشته باشید. البته توجه به این مورد ضروری است که لزوما یک لوپ سبک بهتر از یک لوپ سنگین نیست. برخی از لوپ‌های سنگین‌تر به دلیل توزیع وزن برتر می‌توانند احساس راحتی بیشتری را به ارمغان آورند.وزن کم لوپ های عینکی و کلاهی دندانپزشکی باعث کاهش خستگی چشم و بدن دندانپزشک و هم‌چنین افزایش کارآیی لوپ و در نهایت افزایش طول عمر حرفه‌ایی دندانپزشک می‌شود و از آن‌جایی که پاشیده شدن بزاق و آب و … حین کار امری اجتناب‌ناپذیر است، ویژگی ضد آب بودن، شست‌وشو و ضدعفونی نمودن لوپ را برای دندانپزشک امکان‌پذیر می‌نماید.

ویژگی های لوپ های عینکی و کلاهی دندانپزشکی

لوپ چشمی دندانپزشکی از مواردی است که پیش از خرید آن باید دقت کافی به خرج داد. در این مقاله به صورت خلاصه اما جامع به موارد تاثیرگذار در این امر توجه شده است. از فاکتورهای مهم جهت راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بزرگ‌نمایی لوپ
  • میدان دید لوپ چشمی
  • عمق دید لوپ
  • فاصله دید لوپ چشمی
  • رزولوشن (تفکیک‌پذیری) لوپ
  • واقعی بودن تصویر
  • آکروماتیک بودن
  • تصویر سه بعدی
  • وزن لوپ دندانپزشکی
  • ضد آب بودن لوپ دندانپزشکی

مورد مهمی که در راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی باید به آن اشاره کرد، قابلیت انتخاب ایده‌آل‌ترین فاصله دید، یعنی فاصله چشم دندانپزشک تا محل کار در حالتی مناسب و وضعیت ارگونومیک می‌باشد. میدان دید علاوه بر میزان بزرگ‌نمایی به فاصله دید نیز بستگی دارد و در فاصله دید طولانی‌تر، میدان دید و وسعت منطقه قابل مشاهده بیشتر خواهد بود.

تفکیک‌پذیری (Resolution) به معنی توانایی لوپ در جدا کردن اشکال نزدیک به یک‌دیگر و نشان دادن جزئیات با وضوح مناسب می‌باشد. تفکیک‌پذیری با دو فاکتور میدان دید و عمق دید در ارتباط است.
از موارد دیگر راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی در هنگام خرید این است که لوپ‌های مختلف را از طریق نگاه کردن به جزئیاتی که فقط با بزرگ‌نمایی بالا قابل مشاهده هستند، با یک‌دیگر مقایسه نمائید.

اولین نشانه از کیفیت پایین لوپ چشمی دندانپزشکی، تفکیک‌پذیری (رزولوشن) نامناسب، مشاهده خطای رنگی (Chromatic Aberration) و کروی (Spherical Aberration) می‌باشد. عدم خطای رنگ که همان خصوصیت آکروماتیک بودن لوپ می‌باشد، به معنای توانایی مشاهده تمامی رنگ‌ها می‌باشد. اپتیک‌های نامناسب باعث انعکاس اشتباه طول موج‌های متفاوت و تغییر رنگ می‌شوند.

اولین رنگی که در طی خطای رنگ مشاهده می‌شود، رنگ آبی است. برای اطمینان از عدم خطای رنگ لوپ چشمی، می‌توانید به کاغذ سفیدی که خط‌ های سیاه دارد، نگاه کنید و مشاهده هاله‌ایی از رنگ آبی اطراف خط‌ های سیاه نشان‌دهنده وجود خطای رنگ و عدم کیفیت لوپ دندانپزشکی می‌باشد. عدم خطای کروی (آستیگماتیسم) و واقعی بودن تصویر به معنی مشاهده یک خط صاف به صورت صاف و بدون انحنا می‌باشد. عدم صاف بودن تصویر مشاهده شده توسط لوپ چشمی، حاکی از خطای کروی لوپ است. در لوپ‌های بی‌کیفیت، تصویر به صورت کروی یا خم‌شده دیده می‌شود.

برای تشخیص کیفیت لوپ های دندانپزشکی در راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی نگاه کردن به یک نمونه گراف بسیار کمک‌کننده می‌باشد و نگاه کردن به تصاویری با رنگ‌های پیچیده باعث گیج شدن شما می‌شود.

در راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی به این نکته توجه داشته باشید که قبل از انتخاب لوپ چشمی، همانند انتخاب عینک طبی باید فاصله بین دو مرکز مردمک چشم (InterPupillary Distance – IPD) اندازه‌گیری شود و مرکز لنزها با توجه به عدد به دست آمده، تنظیم گردد. قدرت بزرگ‌نمایی به معنی توانایی لوپ در بزرگ نشان دادن تصویر (نه وضوح تصویر) است. کم‌ترین بزرگ‌نمایی باعث ایجاد میدان دید وسیع و با افزایش بزرگ‌نمایی، میدان دید کاهش می‌یابد اما در این بزرگ‌نمایی جزئیات بیشتری قابل مشاهده می‌باشند. در راهنمای انتخاب و خرید لوپ چشمی دندانپزشکی عمق دید قطعاً ذکر شده است؛ عمق منطقه قابل تمرکز و مشاهده در زمان نگاه کردن با لوپ دندانپزشکی می‌باشد.

میزان عمق دید به میزان نور موجود، طراحی چشمی (اپتیکال)، قدرت بزرگ‌نمایی و توانایی چشم برای تمرکز وابسته می‌باشد. اندازه عمق دید لوپ چشمی دندانپزشکی با بزرگ‌نمایی و فاصله کاری رابطه مستقیم دارد. به طوری که در بزرگ‌نمایی کم و فاصله دید طولانی، عمق دید بیشتر می‌باشد و بالعکس.

به صورت خلاصه به چند نکته مهم در هنگام خرید لوپ اشاره میکنیم:

1- اگر عینکی هستید اولویت انتخاب شما لوپ های کلاهی باشد و یا اگر لوپ عینکی میخواهید بهتر است پس از خرید لوپ به اپتومتریست مراجعه نمایید و به جای شیشه ی فریم عینکی لوپ عدسی طبی قرار دهید.

2- اگر میخواهید از لوپ های ثابت و بدون قابلیت تغییر زاویه عدسی و ارتفاع عمودی استفاده کنید مانند برند های معروف اورنج دنتال توصیه میکنیم حتما به صورت حضوری خرید کرده و یا پیش از خرید این لوپ از فروشنده مهلت تست و عودت بگیرید

3- اگر درمان های دقیق و با حساسیت بالا مانند ترمیم های زیبایی , عصب کشی و… انجام میدهید توضیه میکنیم حتما بزرگنمایی های بالاتر مانند 3.5X را انتخاب نمایید

4- به هیچ وجه عدسی ها را با مواد ضدعفونی کننده تمیز نکنید که به مرور زمان باعث کدر شدن سطح عدسی خواهد شد.

دسته بندی لوپ های دندانپزشکی

لوپ ها به صورت کلی دو دسته کلاهی و عینکی دارند که مدل کلاهی بیشتر برای افرادی که عینک دارند توصیه میشود. هرچند افراد عینکی میتوانند پس از خریداری لوپ و مراجعه به اپتومتریست شیشه های لوپ عینکی دندانپزشکی خود را طبی کرده و بدون مشکل از این لوپ های عینکی استفاده نمایند. برخی از برند های معروف لوپ های دندانپزشکی موجود در ایران میتوان به : اورنج دنتال , zumax , rixi و… اشاره نمود. شما میتوانید از طریق جست و جو در وبسایت اکودنت و بررسی ویژگی های لوپ ها با یکدیگر بهترین لوپ را با توجه به ویژگی های فردی و خواسته های خود انتخاب نمایید.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][us_vwrapper alignment=”center” inner_items_gap=”2rem”][us_image image=”27461″ size=”us_500_500″ onclick=”custom_link” link=”url:callto%3A%2B989366066434″][us_separator size=”huge”][us_image image=”27449″ size=”us_500_500″ onclick=”custom_link” link=”url:https%3A%2F%2Facodent.shop%2Fproduct-category%2Fgeneral-tools-and-equipment%2Fgeneral-tools%2Floop-and-microscope%2F”][us_separator size=”huge”][us_image image=”27442″ size=”us_500_500″][/us_vwrapper][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][us_hwrapper alignment=”justify”][us_iconbox icon=”fas|microscope” title=”لوپ و میکروسکوپ” title_tag=”p” color=”custom” icon_color=”_header_middle_text” iconpos=”left” alignment=”left”][/us_iconbox][us_btn label=”مشاهده همه” link=”url:https%3A%2F%2Facodent.shop%2Fproduct-category%2Fgeneral-tools-and-equipment%2Fgeneral-tools%2Floop-and-microscope%2F” style=”8″ align=”right” icon=”fas|chevron-left”][/us_hwrapper][us_separator size=”small” show_line=”1″ color=”text”][us_grid post_type=”product” taxonomy_product_cat=”loop-and-microscope” orderby=”popularity” items_quantity=”4″ items_layout=”23895″ columns=”4″][/vc_column][/vc_row]