357gbaitsykv180qjzhu

مراقبت از آنگل و توربین

4 دقیقه زمان مطالعه

مراقبت از توربین و آنگل نکات و ترفندها

مراقبت از آنگل و توربین یکی از نکاتی هست که باید هر دندانپزشکی بداند و رعایت کند همانطور که خرید تجهیزات چرخشی دندان‌پزشکی یک سرمایه گذاری مهم و البته ضروری برای هر کلینیک و مطب دندانپزشکی محسوب می‌شود ؛ به همین دلیل است که قصد داریم مجموعه‌ای از نکات نگهداری و مراقبت صحیح از آنگل‌ها، توربین‌ها و هندپیس‌ها را به شما ارائه دهیم. با این فراگیری این نکات عملکرد صحیح آن‌ها تضمین شده، عمر مفید آن‌ها افزایش یافته و هزینه‌های تعمیرشان کاهش میابد. البته باید توجه داشت هر برند شرایط نگه‌داری مخصوصی را تایید می‌کند که برای دانستن آن باید به دفترچه‌ی راهنما مراجعه کرد اما تعمیر و نگهداری اولیه که بین همه‌ی تولید کنندگان مشترک است، به شرح زیر می‌باشد:

  • تمیزکاری: ترجیحاً پس از هر بار استفاده (حتی اگر استریل نیستند) ابزار خود را تمیز کنید. این کار حداکثر بهداشت را با جلوگیری از آلودگی متقابل ابزار تضمین می‌کند. علاوه بر این توصیه می‌شود دو مرتبه‌ی دیگر در روز آن‌ها را تمیز کنید ؛ پس از هر استریلیزاسیون و پس از یک دوره‌ی طولانی عدم استفاده.
  • روغن کاری: آنگل‌ها باید پس از استفاده فوراً با خمیر پولیش (polishing paste) روغن‌کاری شوند. ذراتی که خمیر تمیزکننده (cleaning paste) را تشکیل می‌دهند، به دلیل قدرت سایندگی، به اجزاء سر آنگل نفوذ می‌کنند که می‌توانند باعث سایش مکانیکی آن شوند.

مراحل نگهداری صحیح ابزارهای چرخشی دندان:


مرحله 1: آنگل و توربین را تنها با مقدار زیادی آب سرد یا گرم بشویید تا دبری‌ها را از بین ببرید. لطفاً به موارد زیر توجه کنید:

  • توصیه می‌شود از برس با موهای نرم برای جلوگیری از آسیب دیدن محصول استفاده کنید.
  • از آب داغ استفاده نکنید، زیرا می‌تواند باعث لخته شدن خون در داخل دستگاه شود و بلبرینگ‌ها و گیره را مسدود کند.
  • از مواد شیمیایی یا ساینده استفاده نکنید، زیرا آن‌ها به سطح بیرونی ابزار چرخشی آسیب می‌رسانند، ظاهرشان را خراب می‌کنند و می‌توانند لایه‌ی داخلی روغن‌کاری را حذف کنند.
  • ابزار چرخشی را در مایعات ضد عفونی کننده غوطه‌ور نکنید، چراکه قطعات مکانیکی آن‌ها در یک زمان بسیار کوتاه تخریب می‌شوند.
  • از دستمال‌های ضدعفونی‌کننده یا الکل برای تمیز کردن یا ضدعفونی کردن وسایل دندانپزشکی استفاده نکنید. به این دلیل که نفوذ بخار به داخل ابزار تسهیل می‌شود که باعث خورده شدن بلبرینگ‌ها و از دست رفتن یک‌پارچگی و ضعف آلیاژ می‌گردد.

مرحله 2: ابزار خود را روغن‌کاری کنید:

  • ضروری است که از روان‌کننده‌ها برای نگهداری ابزار خود در کلینیک دندانپزشکی استفاده کنیم. توصیه می‌شود از روغن‌های آئروسل با کیفیت بسیار خوب، ترجیحاً 100 درصد مصنوعی استفاده شود، زیرا مزایای فنی زیادی دارند و به افزایش عمر مفید ابزارهای مطب یا کلینیک کمک می‌کند. قیمت روغن‌های مصنوعی معمولاً بیشتر از روغن‌های معدنی سنتی نیست.
  • برای روغن‌کاری ابزار، مهم است که همیشهآداپتور یا نازل متناسب با سیستم اتصال (coupling) مورد استفاده به کار گرفته شود. برای روانکاری صحیح هندپیس‌ها و آنگل‌ها، به یک آداپتور «INTRA» نیاز است. برای نفوذ مطلوب به عمیق‌ترین حفره‌های ابزار خود و عدم اتلاف روغن و کثیف شدن محل استفاده از نازل الزامی است.

چگونه آنگل و توربین خود را به درستی روغن کاری کنیم؟

یکی از مراقبت های مورد نیاز از آنگل و توربین انجام روغن کاری منظم این تجهیزات است. در ادامه بررسی میکنیم که چه مواردی هنگام انجام روغن کاری توربین و انگل می بایست رعایت شود.

  1. نازل را به طور صحیح به بطری حاوی روغن متصل کنید.
  2. نازل را روی محل جاگیری فرزها در توربین یا آنگل قرار دهید.
  3. اسپری را به طور مختصر فشار دهید. یک ثانیه کافی است! زیرا تنها به دنبال نرم کردن دبری‌های آن ناحیه هستیم. حداقل یک بار در هفته، پس از این عمل، با یکبرس بین پروگزیمال محل را به طور عمیق تمیز نمایید.

Take care of angles and turbines

 

  1. نازل اسپری را عوض کرده و نازل یا آداپتور متناسب با کوپلینگ ابزار چرخشی خود را قرار دهید تا روغن از پایین وارد شود.
  2. اسپری را فشار دهید و روغن را در دستگاه بریزید تا روغن کاملاً تمیز از سر خارج شود. اگر سر هندپیس شما قابل جدا شدن است، دو قسمت را جداگانه روغن‌کاری کنید ؛ البته هر کدام با آداپتور مخصوص به خود.

Take care of angles and turbines

 

  1. آنگل و توربین خود را استریل کنید. ابتدا بررسی کنید که آیا سازنده این کار را توصیه می‌کند یا خیر. در صورت مهیا بودن شرایط معمولاً می‌توانید ابزار چرخشی خود را در اتوکلاو تا 135 درجه‌ی سانتی‌گراد استریل کنید. ترجیحاً در اتوکلاو کلاس B هرگز از چرخه‌های حرارتی برای خشک کردن ابزار چرخشی خود استفاده نکنید.

نکاتی مهم برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها:

بسیار مهم است که در صورت مشاهده هرگونه ناهنجاری در عملکرد ابزار چرخشی خود، از آن استفاده نکنید و با تکنسین مورد اعتماد خود تماس بگیرید تا آن را بررسی کند.

  • آنگل و توربین خود را در محیطی کاملا خشک و تمیز نگه دارید.
  • از فرزهای باکیفیت استفاده کنید. شنک استاندارد این فرزها تلورانس بسیار کمی دارند. اگر تلورانس فرز بالا باشد، هنگام کار داخل وسیله می‌لغزد و در نتیجه در زمان بسیار کوتاهی از بین خواهد رفت.
  • فرزهای فرسوده را دور بریزید! وقتی فرز تیز نباشد، برای برداشت بافت به فشار بیشتری نیاز است که به بلبرینگ‌ها منتقل می‌شود و آن‌ها را گرم و فرسوده می‌کند. همچنین ممکن است فرز در توربین یا آنگل گیر کند و دیگر خارج نشود.
  • در ابزار پوش باتن ، هرگز دکمه‌ی آزادکننده را هنگام چرخش دستگاه فعال نکنید. با این کار از ساییدگی غیرضروری جلوگیری می‌شود.
  • توجه داشته باشید هوایی که به سازها می‌رسد کاملاً خشک باشد. توصیه می شود در کمپرسور کلینیک یا مطب خود خشک‌کن نصب کنید.

امیدواریم بررسی این نکات یادآوری مفیدی برای شما بوده باشد. اگر در رابطه با ابزارآلات خود سوالی داشتید یا مشورت و راهنمایی می‌خواستید، باعث افتخار کارشناسان ماست تا در خدمت شما باشند. همچنین شما میتوانید با مراجعه به بخش توربین , آنگل و ایرموتور فروشگاه اکودنت برند های مختلف از جمله W&H , NSK , گلدنت , کوکسو و… این اینسترومنت ها را بررسی , انتخاب و خریداری نمایید.

مطالب دیگری که ممکن است بپسندید
سبد خرید
0 موارد محصول
فهرست