بلاگ

فسفرپلیت دندانپزشکی

Rthsu07yl9kj4v6goqnf 6 Urgent Dental Care

شکی نیست که سنسورهای دیجیتالی کماکان غالب‌ترین نوع سیستم رادیوگرافی دیجیتال در بازار از نظر میزان فروش هستند. با این حال، در چند سال گذشته، شکل دیگری از رادیوگرافی دیجیتال تحت عنوان فسفرپلیت دندانپزشکی به طور فزاینده‌ای نزد دندانپزشکان محبوب شده است.

در حالی که Denoptix اولین سیستم رادیوگرافی در این زمینه بوده است، اکنون سیستم‌های رادیوگرافی دیجیتال شرکت‌های بزرگی مانند Scan-X از Air Techniques، CS 7600 از Carestream و Optime از Soredex در حال حکمرانی هستند. در این مقاله قصد داریم به بررسی دلایلی بپردازیم که چرا این سیستم‌ها برای بسیاری از عمل‌های دندانپزشکی مناسب هستند.

دلیل محبوبیت فسفرپلیت دندانپزشکی نزد پزشکان چیست؟

همانطور که گفتیم نسل سیستم‌های رادیوگرافی دیجیتال روز به روز در حال پیشرفت است. سیستم فسفرپلیت دندانپزشکی در حال حاضر توانسته با طراحی منحصر به فرد خود نظر بسیاری از پزشکان را به خود جلب کند. اما چگونه؟ با ما همراه باشید تا مهمترین دلایل آن را با ذکر مثال بیان کنیم.

سهولت هنگام استفاده

کار کردن با سیستم فسفرپلیت هم برای دندانپزشکان و هم برای کارکنان نسبت به کار کردن با سیستم‌های مبتنی بر حسگر بسیار ساده‌تر است. صفحات رادیولوژی فسفرپلیت ها، که قطر آن‌ها اغلب نازکتر از قطر نوارهای فیلم است، می‌توانند در هولدرهای کیت RINN موجود استفاده شوند. فرآیند گرفتن تصاویر بسیار شبیه به فیلم است، به طوری که دستیار به راحتی می‌تواند تصویر دندان را توسط پلیت به ثبت برساند.

تصاویر منتشر شده توسط فسفرپلیت بسیار نازک هستند و برخلاف سیستم‌های مبتنی بر حسگر، هیچ سیم یا کابلی جهت انتشار آن‌ها وجود ندارد. وقتی کار تصویربرداری تمام شد، پلیت‌ها به دستگاهی شبیه به پردازنده منتقل می‌شوند، که به اسکنر لیزری معروف است. بسته به سیستم، برای ظاهر کردن تصاویر باید آن‌ها را در یک شکاف یا روی یک درام قرار داد. هنگامی که تصاویر ظاهر می‌شوند، به راحتی می‌توان آن‌ها را با کلیک کردن و قرار دادن در نرم‌افزار، به محل مناسب خود روی یک الگو یا “mount” انتقال داد.

در حالی که کل این فرآیند به طور قابل توجهی کندتر از سیستم‌های مبتنی بر حسگر انجام می‌شود، هنوز هم در مقایسه با آن مقرون به صرفه‌تر و آسان‌تر عمل می‌کند؛ به طوری که بسیاری از دندانپزشکان تنها ظرف 2-3 ثانیه به تصاویر دسترسی پیدا می‌کنند.

بالا بودن کیفیت تصویر در فسفرپلیت دندانپزشکی

بسیاری از سیستم‌های فسفرپلیت قادر به ثبت تصاویر در 15-20 جفت خط در میلی متر (lp/mm) هستند. اگرچه در سیستم‌های مبتنی بر حسگر این مقدار نزدیک به 25 lp/mm نیز می‌رسد، اما این موضوع معمولا بیشتر یک تاکتیک بازاریابی است. چشم انسان در تشخیص هر چیزی بیش از lp/mm 12 با مشکل مواجه خواهد شد. از این رو فسفرپلیت ها تصاویر را به گونه‌ای منتشر می‌کنند که چشم انسان به راحتی قادر به تشخیص پیکسل‌های آن باشد. همانطور که قبلا هم عنوان کردیم، مانیتورها تاثیر بسیار بیشتری بر آنچه می‌بینیم خواهند داشت. بنابراین، حتی اگر کیفیت تصاویر بالا باشند، اما مانیتور قادر به اجرای صحیح تصاویر نباشد، نمی‌توان کیفیت دقیق تصاویر را تشخیص داد.

امکان تعویض قطعات در سیستم های فسفرپلیت دندانپزشکی

خرید و نگهداری سنسورها هنوز که هنوزه برای خیلی از دندانپزشکان مقرون به صرفه نیست. قیمت هر سنسور بین 5000 تا 10000 دلار است و ضمانت‌های تمدید شده حدود 1000 تا 2000 دلار برای هر سنسور در سال به قیمت کلی سیستم اضافه می‌کنند. از طرف دیگر فسفرپلیت ها هر کدام حدود 25 دلار قیمت دارند. طبق گفته سازندگان، صفحات پس از 750 تا 1000 بار استفاده، توانایی خود را برای گرفتن تصاویر باکیفیت از دست خواهند داد.

با این حال، کمتر دندانپزشکی را می‌توان پیدا کرد که در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن بتواند بیش از 500 بار از هر فسفرپلیت استفاده کند. چراکه فسفرپلیت ها به راحتی خراشیده شده و آسیب می‌بینند. از همین رو، سازنداگان فسفرپلیت دندانپزشکی امکان تعویض قطعات و صفحات عکس را برای کاربران فراهم نموده‌اند.

نحوه کار با فسفرپلیت دندانپزشکی

با توجه به این که فسفرپلیت ها قطر بسیار کمی دارند، در برابر تابش نور حساس هستند. از این رو نباید از آن‌ها در محیط‌های پر نور استفاده کرد چراکه احتمال پاک شدن اثر تصاویر از روی آن حتمی خواهد بود. در لحظه ای که صفحه فسفر را از روی پاکت جدا می کنید، باید با یک جفت دستکش تمیز کار کنید. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، در بیشتر موارد پلیت‌ها نازک‌تر از نوارد فیلم هستند و می‌توانند در هولدرهای کیت RINN موجود استفاده شوند.

از آنجایی که حسگرهای این سیستم کاملا دیجیتالی هستند، بنابراین دیگر نیازی به ظاهر کردن تصاویر به روش‌های سنتی و ثبت در تاریکخانه نیست. اشعه ایکس به کار برده شده در این نوع سیستم‌ها، دقیقا مانند دوربین‌های تلفن همراه عمل می‌کند؛ به گونه‌ای که توسط کریستال‌های فسفر ذخیره شده و بعد به کمک لیزر PSP خوانده می‌شوند. این فرایند باعث می‌شود تا تصاویر با کیفتی ایده‌آل در معرض نمایش قرار گیرند.

هزینه سیستم فسفرپلیت دندانپزشکی و عامل پانورکس

هزینه سیستم پلیت فسفری داخل دهانی حدود 10000 دلار است. این هزینه برابر است با هزینه‌ای که بسیاری از فروشندگان سیستم‌های مبتنی بر حسگر برای بسته سنسور ترکیبی #1/#2 دریافت می‌کنند. با این حال، همانطور که قبلا ذکر شد، هزینه نگهداری از سنسورها کمی گران خواهد بود. ثبت تصاویر بزرگ‌تر در سیستم‌های مبتنی بر حسگر به بیش از دو حسگر نیاز دارند، در حالی که یک سیستم فسفرپلیت می‌تواند به صورت گروهی چندین تصویر را به ثبت برساند. با توجه به این که سیستم فسفرپلیت برای ثبت تصاویر نیاز به یک پانورکس دیجیتال دارد، قیمت آن نسبت به سیستم‌های مبتنی بر حسگر بیشتر می‌شود. افزودن یک صفحه پانو و قابلیت‌های منحصر به فرد آن به سیستم فسفرپلیت دندانپزشکی قیمت را تا حدود 20000 دلار افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، پانورکس دیجیتال 30000 تا 50000 دلار دیگر به هزینه سنسورها اضافه می‌کند.

مزایای استفاده از فسفرپلیت

  • مجهز به سیستم وایرلس
  • راحتی بیمار در زمان گرفته شدن عکس
  • انجام تصویربرداری به روش دیجیتالی
  • امکان اشتراک گذاری تصاویر از طریق سیستمی به سیستم دیگر
  • افزایش بهره‌وری و سرعت در کار
  • قیمت کم و هزینه نگهداری نسبتا ارزان
  • سهولت در استفاده و عدم نیاز به آموزش خاص
  • عدم نیاز به فیلم رادیوگرافی برای ظهور تصاویر در تاریکخانه

پیش از خرید فسفرپلیت دندانپزشکی به چه نکاتی توجه کنیم؟

پیش از خرید هر چیزی باید به برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن توجه کرد. فسفرپلیت نیز از این قاعده مستثنی نیست و پیش از انتخاب باید به یکسری نکات توجه داشت:

توجه به تعداد سنسورها

 

یکی از فاکتورهایی که هنگام خرید فسفرپلیت باید در نظر گرفت، تعداد سنسورهای آن است. این دستگاه‌ها به طور کلی از تعدادی سنسور در سایزهای مختلف تشکیل می‌شوند. با توجه به این که پزشکان هنگام عسکبرداری نیاز به چندین عکس از زوایای مختلف دارند، توصیه می‌شود دستگاه‌هایی را خریداری کنید که دارای بیش از دو سنسور باشند و هر سنسور نیز از سایز‌های مختلفی برخوردار باشد. در یک قانون کلی، هر چه تعداد مراجعه‌کنندگان به مراکز و کلینیک‌های دندانپزشکی بیشتر باشد باید از دستگاه‌هایی که از تعداد سنسورهای متنوعی برخوردار هستند، استفاده نمود.

سایز پلیت‌ها

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید فسفرپلیت دندانپزشکی باید به آن توجه داشت، سایزبندی پلیت‌های دستگاه اسکنر است. استفاده از پلیت‌هایی که سایزبندی متنوعی دارند، بیماران را هنگام عکسبرداری با آسودگی خاطر همراه می‌سازد. فسفر پلیت‌ها معمولا در چهار الی پنج سایز مختلف طراحی می‌شوند. این سایزها براساس سن بیماران از کودک تا سالمند در نظر گرفته شده‌اند.

از طرفی، سایزها سنسورها باید با سایز دهان بیمار همخوانی داشته باشند. در صورت مطابقت سایز سنسورها با دهان بیمار، امکان عکسبرداری از موقعیت‌های مختلف دندان‌ها برای پزشک فراهم می‌شود؛ به گونه‌ای که پزشک می‌تواند موقعیت تمام دندان‌های پایین و بالا را به راحتی تعیین و قسمت تاج و ریشه دندان را بررسی کند.

توجه به گارانتی و خدمات پس از فروش

از دیگر فاکتورهایی که هنگام خرید دستگاه فسفرپلیت دندانپزشکی باید به آن توجه کرد، گارانتی و خدمات پس از فروش آن است. دندانپزشکان باید یان دستگاه را از شرکت‌های واردکننده معتبری نظیر آکودنت خریداری کنند تا از گارانتی واقعی برخوردار شوند. از طرفی، هنگام خرابی قطعات سیستم باید مرجعی وجود داشته باشد که خدمات پس از فروش ارائه دهد. بنابارین، توجه به این دو فاکتور پیش از خرید بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

Woodpecker Phosphorplate

کیفیت تصاویر

آخرین و مهمترین فاکتور پیش از خرید سنسورهای فسفرپلیت، توجه به کیفیت تصاویر است. این ویژگی به تشخیص بهتر شرایط دهان و دندان کمک شایانی می‌کند؛ به طوری که دندانپزشک به راحتی می‌تواند مشکلات را از طریق تصاویر دریافتی ریشه‌یابی کرده و سریعا اقدام به درمان آن‌ها کند. فسفر پلیت‌های باکیفیت معمولا از رزولوشنی به میزان 15 – 20 خط بر میلیمتر برخوردار هستند که تصاویری با وضوح بسیار بالا بر روی صفحه مانیتور به نمایش می‌گذارند.

سخن پایانی

در حالی که سیستم‌های مبتنی بر حسگر برای سال‌های متمادی است که همچنان به عنوان سیستم ثبت تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرند، روش‌های نوظهور مانند سیستم‌های مبتنی بر فسفرپلیت باید سریعا جایگزین آن‌ها شوند. چراکه استفاده از آن‌ها بسیار آسان است و در دراز مدت بسیاری از هزینه‌های اضافی را از بین می‌برد.بل